نمایندگی ایرانکد


شرکت مهندسی سامانه های هوشمند نسل پنجم نماینده رسمی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایرانکد) از سال 1386 تاکنون می باشد. این شرکت جزو مدرسان ارشد دوره های ایرانکد محسوب می شود و دارای مجوز ارائه مشاوره در زمینه کدینگ کالا و خدمات و برگزاری همایش های بارکد هست.

لینک آدرس نمايندگی شرکت در مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران

ایران‌کد چیست؟

ایران‌کد یا نظام طبقه‌بندی ملّی کالا و خدمات ایران، نظامي است كه اطلاعات پايه زنجيره تأمين در حوزه كالاها و خدمات را تحت كنترل درآورده و به عناصر مختلف عرضه می‌کند. در اين نظام با استفاده از رويه‌ها، استانداردها و به ويژه ابزار خبره طبقه‌بندي و كدگذاري كالاها و خدمات، زبان مشترك و مفاهيم همساني در سطح ملي ايجاد شده و كليه اطلاعات اعتباري كالاها و خدمات از قبيل مراجع عرضه‌كننده، مشخصات فني، استانداردهاي ملي و بين‌المللي و ... ثبت، ذخيره، ساماندهي و منتشر مي‌گردد.  

اهداف

ايجاد زبان مشترك و ساده کردن، سرعت دادن و ايجاد اطمينان در تبادل اطلاعات و دسترسي به آن

فراهم آوردن آمار و اطلاعاتي كه پيش¬نياز فعاليت‏هاي تصميم‏گيري، برنامه‏ريزي و سياست‏گذاري است.

ايجاد سيستم هاي اطلاع‏رساني هماهنگ در سطح ملّي مانند شبکه اطلاع‏رساني بازرگاني کشور

جلوگيري از دوباره كاري در طراحي سيستم هاي طبقه‏ بندي و اطلاعاتي از مرحله صفر، براي سازمان‏ها و مؤسساتي كه در آينده تشكيل مي‏شوند.

انتقال سريع و دقيق اطلاعات مربوط به مراكز تهيه، توليد، فروش و بازار كالاها

جلوگيري از اتلاف منابع مالي و انساني كه در اثر اشتغال در كارهاي يكسان و موازي به‏وجود مي‏آيد.

 

استانداردسازي داده ها

در یک زنجیره‌تأمین باید زیرساخت‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم افزاری یک‌پارچه شوند و یک پیمان مشترک برای تبادل اطلاعات موجود باشد تا طرف‌های مبادله بتوانند برای تراکنش‌های تجاری با اطمینان و سادگی از فناوری اینترنت بهره ببرند. ساختاردهی و استانداردسازی توصیفات محصول کاری بسیار مهم در تجارت الکترونیکی به ویژه تجارت الکترونیکی کسب ‌وكار به کسب ‌وكار است تا طرف‌های مختلف بتوانند با هم به‌گونه‌ای ارتباط برقرار کنند که مشتریان محصول مورد نظر خود را پیدا کنند. توصیفات محصول، همراه با اطلاعات درباره فروشنده، تولیدکننده، زمان تأخیر تا تحویل و دیگر مسائل مرتبط با کسب ‌وکار از اجزای تشکیل دهنده کاتالوگ الکترونیک است. به ترکیب این اجزا ساختار کاتالوگ گفته می‌شود. هنگامی که طرف‌های تجاری با هم مبادله انجام می‌دهند باید ساختار کاتالوگ‌های ایشان با هم سازگار باشد. همچنین خریدار و فروشنده برای خواندن و پردازش مدارک تجاری یکدیگر نیازمند یک زبان تجاری مشترک هستند. وقتی که استاندارد مشترکی برای ساختار دهی به اطلاعات مبادله محصولات وجود نداشته باشد، توصیفات محصولات باید طبقه‌بندی، طبقه‌بندی مجدد، توصیف و توصیف مجدد شوند تا مشتریان تجاری بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. به ویژه هنگامی که مبادله اطلاعات تجاری به صورت مکانیزه انجام گیرند تبدیل اطلاعات باید متناسب با ساختار سیستم‌های دو طرف مبادله باشد.

استانداردسازی داده‌ها به صورت فرایند دستیابی به توافق بر روی تعاریف مشترک داده‌ها، چارچوب‌ها، اشکال نمایش و ساختارهای همه لایه‌های داده‌ای و عناصر داده‌ای تعریف شده است. استانداردسازی داده‌ها نخستین گام برای اطمینان از ممکن بودن به اشتراک‌گذاری داده‌ها است. یک استاندارد داده ‌؛ یک نمایش، چارچوب و تعریف مورد توافق همه برای داده‌های مشترک است. استانداردهای داده‌ای سازگاری را افزایش، تکرار را کاهش داده و کارایی تبادل و گردآوری داده‌ها را بهبود می‌دهد.

از این‌رو، به طور معمول، اهداف استانداردسازی داده‌ها به شرح زیر است:

به اشتراک‌گذاری داده: استانداردسازی داده‌ها، با حذف نیاز به ترجمه و تسهیل انتقال داده‌ها میان پایگاه‌های داده‌هاي مختلف، امکان به اشتراک‌گذاری داده‌ها را فراهم و هزینه آن را کاهش می‌دهد؛

دستیابی به داده‌های قابل اعتماد: داده‌های استاندارد شده دارای معنای مشخص و چارچوب اطلاعاتی مرتبط روشن هستند، بنابراین احتمال آن که سیستم داده‌ای را چند بار دریافت کرده و هربار پاسخ متفاوتی را ارائه دهد حذف می‌شود و همچنین احتمال آن که سیستم‌های یک‌پارچه شده پاسخ‌های متفاوتی را در قبال یک داده داشته باشند نیز حداقل می‌شود؛

استفاده از داده‌های دارای تعریف مشترک: داده‌ها با تعریف مشترک جایگزین تعاریف متفاوت هر سیستم می‌شود. بنابراین کاربرد داده‌ها در سیستم‌های مختلف مشابه خواهد بود؛

حذف تکرار: با استانداردسازی داده‌ها، داده‌هایی که به اشکال مشابه بارها در سیستم ذخیره می‌شدند جای خود را به یک داده استاندارد شده می‌دهند که فقط یک جا در سیستم نگهداری می‌شود؛

یک‌پارچه‌سازی عملیات: استانداردسازی داده‌ها به یک‌پارچگی عملیات کسب‌وکارهای مختلف و جوامع کمک می‌کند و با فراهم کردن داده‌های قابل اطمینان و غیر تکراری تصمیم‌گیری را تسهیل و سریع‌تر می‌کند.

 

خدمات صدور کد ملّی

نظام ایران‌کد برای هر کالایی که در سطح کشور عرضه می‌شود بر اساس اطلاعات اظهاری عرضه‌کننده آن کالا یک کد ملّی شانزده رقمی صادر کرده و شناسنامه آن کالا را در قالب کاتالوگ الکترونیکی منتشر می‌کند. در اين نظام با استفاده از رويه‌ها، استانداردها و به ويژه ابزار خبره طبقه‌بندي و كدگذاري كالاها و خدمات، زبان مشترك و مفاهيم همساني در سطح ملي ايجاد شده و كليه اطلاعات اعتباري كالاها و خدمات از قبيل مراجع عرضه‌كننده، مشخصات فني، استانداردهاي ملي و بين‌المللي و ... ثبت، ذخيره، ساماندهي و منتشر مي‌گردد.

خدمات GS1

ایران‌کد به عنوان نماینده GS1 در ایران خدمات ارائه کد‌های GTIN را که برای سیستم‌های خرده فروشی بیشترین کاربرد را دارد، انجام می‌دهد. بدین ترتیب، شرکتی که برای محصولات خود نیازمند دریافت این کد است لازم است نخست به عضویت ایران‌کد در آید. پس از عضویت، برای هر کد ملّی ثبت شده در سیستم، کد GS1 نیز به همراه بارکد مرتبط، تهیه شده و در اختیار عضو قرار می‌گیرد.